Miten toipua uupumuksesta

 

Uupumus, tuo uusi musta eli muotisana melkein. Puhun tänään siitä. Olen saanut tässä ajan kans peilata omaa elämääni ja halusin nyt sanottaa omaa toipumisprosessia. Ehkä joku samaistuu, joku ei. Ei sen väliä, mulle tämä omaa terapiaa kun kirjoittelen ja jaan oppimaani. Yleensä ne samaistuu, jotka ovat käyneet samoja tuntemuksia läpi. Ne eivät keillä tasapaino on ollut aina tai ne, jotka vielä eivät ole valmiita hyväksymään tilaansa. Olin itse sellainen ihminen aikaisemmin, en voinut uskoa että voisin uupua- olinhan kone mielestäni ja muut herkkikisiä. Vähämpä tiesin. Ihminenhän usein kohtaa jutut aina siltä tasolta, kun ovat ne kohdanneet itsessään ensin. He keille aihe on vieras tai jotka eivät hyväksy sitä itsessään voi teksti tuntua hölmöltä. Hyvä heille, en itekkään ois välttämättä halunnut kokea kaikkea kokemaani. Ne nyt vaan on koettu, mutta niiden myötä minusta on tullut minä ja kasvuprosessi jatkuu. En voi siis moittia. Kaikki on tarvittu tähän pisteeseen päästäkseen.

SomaStyle | Heli Alatalo, Cafe Soma Oy.
Uupuksessa elät sumussa

Mitä on uupumus?

Mitä se uupuminen onkaan? Se on tunnetila, jossa sulla katoaa merkityksellisyys. Pitkäaikainen ja voimakas väsymistila, johon liittyy voimattomuus. Et virkisty, vaikka lepäät. Et löydä etkä saa kiinni enää siitä, mikä sulle oli joskus merkityksellistä ja elämä tuntuu turhalta. Sinun mieli on puutunut ja sulta puuttuu terve reagointikyky.  Tunneyhteyden kadotettuasi et oikein koe edes eläväsi enää. Töissäsi kyynistyt ja ammattilllinen itsetunto voi laskea. Väsyttää. Et pysty keskittymään. Teet virheitä. Uni sakkaa. Uupumus ei kuitenkaan ole sairaus. Se ei yksinään oikeuta esim sairauspäivärahaan.  Uupumus yhdistetään usein masennukseen, mutta se on sitten vähän eri asia. Tässä emme pureudu siihen.

Uupuneella ei ole tilanteen päällä ollessa kykyä ja kapasiteettia ottaa vastaan muutoksia, koska pää on jo täysi ja siihen ei mahdu mitään mikä vaatisi peiliin katsomista ja tilanteen raadollista tarkastelua ja sitä kautta uusia muutoksia. Merkityksellisyys ei ole läsnä elämässä, joten ei ole motivaatiotakaan tehdä muutoksia. Vakavasti uupunut on kadottanut terveen minänsä, aktiivisen minänsä, joka oli ennen olemassa mutta johon ei pääse enää käsiksi.  

Itselläni uupumuksen teki tosi paineistavat viimeiset vuodet Somassa. Olin mennyt takki auki kohti uraa, joka kasvoi isommaksi kuin minä olinkaan ja mulla ei ollut kapasiteettia enää hoitaa sitä siellä hetkessä niin että olisin pysynyt jaksamisen kanssa balanssissa.  Jatkuva riittämättömyyden tunne niin kotona yksinhuoltajana, puolisona, työnantajayrittäjänä ja toimitusjohtajana oli liikaa. Olen sen verran boheemiluonne, että tarvin elämääni luovuutta ja tilaa. Sitä mulla ei ollut enää. En elänyt arvojeni mukaista elämää enkä tietä pois sieltä tilasta. Löysin itseni no-life yrittäjyystilasta, ja korona tullessa tartuin siihen. Nyt jos koskaan hyppäisin pois pyörästä jossa en enää halunnut olla. Ja sitä tilaa olen tässä koronan jälkeisen ajan nyt purkanut ja siitä toipunut hiljokseni.  Valmentamalla itseäni lukemalla valmentajaksi ja keskustelemalla vertaistuellisessa piirissä.

SomaStyle | Heli Alatalo, Cafe Soma Oy.
Kuvan otti Katri Alatalo <3

Muutosprosessi

 

Ensitöiksi on sanottava, että uupumisesta ei nousta samantien. Se on muutosprosessi, ihan niin kuin kaikki elämässä ylipäätään. Muuttuu kokoa ajan. Se sahaa edestakas, välillä romahdellen ja välillä olet elämäsi voimissa. Kunnes taas romahtelet. Toipumisen suunta on täysin vastakkainen sairastumiselle, jossa haaveet sammuvat ja samalla niiden muodostamat energialähteet hiipuvat hiljalleen. Tämä voi näkyä ihmissuhteissa. Alat eristäytyä tilanteista, jotka peilaa sulle tilannetta mistä tulet. Peilaat itseäsi aina muihin ihmisiin ja kun tulet jostain tilasta, joka on vielä sulle haava, et halua mennä sinne takaisin, etkä välttämättä ole ihan vielä valmis antamaan itsellesikään anteeksi mihin ajauduit. Sekin on prosessi, anteeksiantaminen itselle nimittäin. Tapahtuu asteittain.

 

Miten toivutaan

 

Mikä tuolta tilasta saa sitten ylös? Siihen lienee monia reittejä, mutta näin ajantakaa on hyvä peilata omaani ja kertoa siiitä. Ensinnäkin toiveikkuus. Se on hyvä merkki. Se, että pitkän pimeän ja oravanpyöräisen ajan jälkeen näet toivoa, valoa tunnelin päässä. Se on hyvä merkki. Pimeys voi kadota nopeassa hetkessä kun joku uusi idea sytyttää valon! Kun alat jälleen muistaa kadonneita haaveitasi ja tuntemaan kuin heräisit talviunesta, silloin sulla on merkki siitä että alat toipua. Sinun piilossa ollut parisuhteeseen ja tarve saada osakseen sitä arvostusta mistä paitsi koit uupumuksen syövereissä jääneesi nousee taas pintaan.

Unelmointi. Se on toinen juttu, josta tiedät että olet hyvällä polulla. Se ei ole lapsellista tai epärealistista. Se antaa voimia! Työssä ja arjessa jaksamisessa on tärkeää, etteivät toiveet ja merkitykset sammu. Niitä pitäs jaksaa niinkartoittaa aina välillä kuin kehittää ja työstää, jotta motivaatio pysyy ja teet asioita, mitkä on aidosti sulle merkityksellisiä sydämen pohjasta saakka. Eikä vain pelkästään palkkapussista saakka. Uupumisesta toipumiseen liittyy vahvasti mielikuvien luominen. Ne rikastuttaa ja vahvistaa ihmisen sielua ja ehkäisee uupumista.

SomaStyle | Heli Alatalo, Cafe Soma Oy.

Pessimistikö ei pety?

Pelkkiin arkisiin askareihin pakeneva, uupumuksessa elävä tunneyhteyden kadottanut sanoo olevansa usein pessimisti. Hän ei pety ja ” Itku pitkästä ilosta” on tuttu sanonta toki myös meille monelle muullekkin. Hän ei puhu enää omista tunteistaan minä muodossa, koska niitä ei enää ole. Haaveilu ja unelmointi on tälle tyypille ajan ja tilan haaskaamista, turhaa höpötystä. Entäpä sitten se haaveilija versus pessimisti. Miksi on ihanaa, jos huomaat haaveilevasi? Siellä nimittäin syntyy motivaatio, motivaatio uuteen. Jopa flow tila, kun lähdetään kohti omia tavotteita. Flow tilahan tulee muuten silloin, kun poistut sopivasti omalta mukavuusalueeltasi epämukavuusalueelle, missä kasvu tapahtuu. Kasvu kun tarvii aina sitä hyppyä vähän tuntemattomaan. Rohkeutta ja uskallusta. Siitä syntyy sitten flow kun onnistut jossain mikä ei ollut sulle ihan selvää  kauraa. Haaveilusta seuraa se, että energiatasot kasvaa ja koet jaksavasi vaikka ja mitä.

Vaan tässä tulee se edestakainen liike kun mietitään uupumisesta toipujaa. Se saa sitä energiapatteriaan sisällä ladattua hyvin entiseen nähden. Sanotaan vaikka että uupustilassasi energiasi ovat pakkasen puolella. Toipumisen alussa saat sinne ladattua upeasti tasetta yrittäjätermein, luulet että nyt on 100% virta. Mutta se olikin vain 20%. Sitten elämäsi voimissa touhuat ja tepiset kunnes taas romahdat pakkaselle. Hieno oppikokemus sulle, tajuat nyt että vaikka alat nousta ei tätä batteria latata viikossa eikä kahdessa vaan se on prosessi. Sille on annettava ja aikaa ja sulle aikaa toipua. Et päässyt syvään väsymystilaan kuukaudessa vaan jopa vuosien saatossa. Mieti niin, että toivut sieltä vuosien saatossa. Ole armollinen siis itselle ja näe silti ne hetket, missä sitä energiaa ladataan ja lisää niitä. Opi sahausliikkeistä ja johda itseäsi.

SomaStyle | Heli Alatalo, Cafe Soma Oy.

Unelmoijatyypit

 

Unelmat eivät kuitenkaan aina johda toipumiseen, voit myös hukkua niihin jos et pääse hyvistä aikeista tekojen asteelle. Unelmoijatyyppejäkin on monta, itseasiassa viisi. On niitä, jotka elää mennessä. Parhaat päivät kokevat jo olevan takanapäin ja on myös niitä, joilla ne ei ole realististia eikä tahtotilaa oikeasti saavuttaa niitä, joten mitään ei saavuteta. Jää jäljelle loputon kelluminen. Sitten on superpieniä unelmia unelmoija, joka ei halua pettyä jos eivät saavuttakkaan ja se on ok heille. Sitten on niitä, jotka ovat jo saavuttaneet unelmansa mutta eivät ole asettaneet uusia ja kyllästyvät. Tarvittaisiin uusia unelmia. Ja sitten on lopuksi niitä joilla on unelmia ja jotka aktiivisen tekemisen kautta saavuttavat niitä ja uneksivat sitten uutta unelmaa taas. Kehen sinä kuulutkaan, haastan sinut nyt miettimään?

 

SomaStyle | Heli Alatalo, Cafe Soma Oy.
Unelmointiakin voi vaikka harjoitella jos ei osaa. Lähde mukaan esimerkiksi aarrekarttakurssilleni!

Toipumisprosessi

 

Aina ei tarvisi olla jälkiviisas uupumisesta toipumisen kanssa vaan on hyvä tiedostaa asioita ja lukea merkkejä ennen kuin tilanteet räjähtää  käsiin.  Toipumista ja ennaltaehkäisemistä ei voi siis erottaa toisistaa vaan niihin sopii samat periaatteet. Terveetkin kaatuvat ja väsyvät, mutta he löytävät jaksamisesta kiinni kohtuullisen nopeasti. Mieki muistan aikanani sanoneeni jossain blogitekstissäni edellisessä alustalla että koen olevani kuin kone, jaksan kaikkea ja venyn kaikkeen. Miten absurdi ja hälyttävä lause! Kellot soi jo ja kovaa, ,mutta mulla ei ollut resurssia ottaa sitä hälytysääntä vastaan. Ystävät ja sukulaiset kauhulla katso minua kun kävivät minua työpaikalla (aina työpaikalla) moikkaamassa, näki naamasta että nainen ei voi hyvin. Nyrkin kokoiset silmäpussit päässä ja kortisolihormonit tapissa. En halunnut kuulla sitä sanomaa, mitä ne sano mulle vaikka läheisinä hyvin tiesivät ja tarkoittivat hyvää. Ärsyynnyin jopa. Mitä ne tulee mulle neuvomaan, tekisivät itekki töitä eikä aina lomilla täällä. Kadehdin samalla niin että sieluun sattui kun katsoin lomalaisia. Heillä oli omaa aikaa, jaksamista ja kysyä jopa sanottaa mulle minun olotila, mutta jota mie en halunnut kuulla. En halunu heidän peilaavan sitä minkä tiesin, että oli kipeä kohta minusta. Muutos siihen hetkeen oli liian luja pala kun oravanpyörä pyöri liian lujaa.

 

Vaan parhaatkin koneet kaatuvat ja ne kaatuu sitten viiveellä tiedoksi. Ne ei kaadu siinä tilanteessa kun se on päällä vaan sitten kun sille kaatumiselle on annettu tila. Sitten se tulee ja vyöryy päälle ja siinäpä sitä ollaankin sitten kun enää ei voi juosta pakoon vaan kaikki käsittelemättömät tunteet ja tilat on vaan hemmettivieköön käsiteltävä jotta matka voi jatkua. Ne on patoutuneet sulle sinne kehoon ja   ne tulee ulos. Halusit tai et. Anna sille aikaa, ja ole armollinen itselle. Yks kerrallaan ne on sitten done, ja pääset toipumisprosessissa eteenpäin.

 

Uupumuksesta herääminen

 

Uupumuksen lieventyessä huomaat että sinun keho alkaa taas reagoida. Tämä saattaapi alussa ilmetä ärsytyksenä niihin kaikkiin asioihin, mitkä ajoi sinut uupumukseen ja mitä kohti koitit puskea niin lujasti. Itsellä tämä näkyi mm. kivijalkayrittäjyyden ja työnantajuusyrittäjyyden jopa vihaamisena. Toinen juttu mistä se näkyi, aloin ahmia tietoa tunnetaidoista, persoonallisuuksista, käyttäymismalleista ja mm. kiintymyssuhdeterioista ja läheisriippuvuudesta. Olen tullut aika hakaksi näistä aiheista, sillä en halua uupua näiden syiden takia enää ikinä. Siksi valmentajan urallanikin ajattelen nyt, että nämä on aiheet mistä annan todella hyvää settiä eri tahoille eri muodoissa. Se että tunteet herää näihin aiheisiin, mitkä veti sinut syvyyksiin on siis hyvä juttu. Älä pelkää niitä.

 

Uupunut ihminen on myös korostuneen itsenäinen, josta myös tunnistan itseni kun katson nyt taaksepäin, kaikessa muussa paitsi omien tunteiden tuntemisessa ja sanottamisessa. Voi tuntea ärtymystä ja vihaakin, mutta ei osaa sanottaa mitä se tarkoittaa oikein. Mihin se koskee ja mikä osa sinusta haluaa tulla kuulluksi. Kun ihminen lähtee aidosti toipumaan, ottaa se vastuun itsestään kokonaisvaltaisesti ja tunnistaa omia ristiriitaisuuksiaan. Sen jälkeen se ratkoo ne ilman että  kieltää tai torjuu.

 

SomaStyle | Heli Alatalo, Cafe Soma Oy.
Mulle on ollu tärkeää saada ajan kanssa tehdä asioita mistä vuosia vain haaveilin. Liikkua ja tutkia ympäristöäni. Tämä retki Pallakselle oli kesän hienoimpia.

Positiivinen kierre

 

Mulle tärkeintä on ollu eloon herätessä se, että olen vaan aloittanut. Aloittanut kävelemään, aloittanut lukemaan, aloittanut hommat, tehnyt asioita joista nautin ja saanut aikan positiivista kierrettä. Se, että makaisin vain ei toimisi mulle, vaikka tässä on itelläki mennyt nyt 2 vuotta etten ole ainutta juoksuaskelta ottanut. Makaamisellekki on paikkansa mutta kuukausitolkulla se ei tee kelleen hyvää. Muita hyviä juttuja mistä voit huomata että olet toipumassa voisi olla esim vedät rajoja, osoitat tunteesi, otat yhteyttä ystäviisi, siivoat kotisi, tahdonvoima lisääntyy, saatat jopa osallistua illanviettoihin, mielialat heilahtelee eli tunneyhteys heräilee, alat reagoida elämään, ihmissuhteet elpyy ja syntyy uusia, et halua enää pärjätä ja jaksaa tehdä kaikkea yksin. Alat kaivata huomiota, tunnustusta, myötätuntoa ja ymmärrystä, haluat saada henkistä läheisyyttä. Tyhjään tilaasi on syttynyt kipinä ja alat elää.

 

Lopuksi

 

Mitä mie sanoisin nyt uupuneelle itselleni kun rimpuilin siinä vakavimmillani? Sanoisin että pysähty ja mieti. Mieti onko tämä nyt se elämä mitä tahdon elää? Ja ymmärtäisin sen, että jos mikään ei muutu ei mikään muutu. Minun on muututtava jos tavoitteeni onkin jotain muuta ja tilanteeni ei tyydytä minua. Ymmärrä, ettei ole yksin, eikä sinun tarvi olla yksin. Tilanne missä olet, ei ole sinun kohtalo vaan etappi josta pääset ylös. Muut ei kuitenkaan voi tehdä toipumistyötä puolestasi vaan se on tehtävä itse.

 

Valmentajana aihe on minulle tärkeä, niin kuin kaikki joihin voin samaistua ja joiden kokemusasiantuntija ja vertaistuki voin myös olla. Etenkin työyhteisöissä tässä hullun koronamaailmassa, koen että ennaltaehkäisevää työtä pitäisi tehdä paljon, jotta työyhteisöt ja yritykset selviää tästä ajasta.  Unelmointi ja haaveilu kuuluu myös työpaikalle ja työelämän hahmottamiseen. Jos ihminen ei jaksa arjessaan, niin huonosti se jaksaa työssäänkin. Siksipä tarjoankin useita erilaisia 2-4 kerran työyhteisövalmennuksia motivoimaan ja ennaltaehkäisemään uupumista yrityksen kehityskaaren tukevoitumisen lisäksi. Työhyvinvointipäiviin sopii myös todella mainiosti 2-3 tunnin työpajat, joissa kepeiltä tuntuvin menetelmin pureudutaan hyvinkin syvälle kuin varkain. Lisäksi teen yksilö- ja esimiesvalmennuksia laajalla skaalalla.

 

Mutta mitäpä antaisin tiivistetysti vielä vinkiksi uupumuksen pyörteissä olevalle:

 

  1. Suuntaa katse sisimpää ja katso mitä siellä oikein tapahtuu
  2. Löydä tunteillesi nimet
  3. Opi sanottamaan ääneen mitä oikein kaipaat, tarvitset, tahdot ja tunnet
  4. Uskalla elää läpi ne tunteet, jotka ovat jääneet piiloon ja kokematta uupumuksen vuoksi
  5. Älä pelkää pyytää apua
  6. Kaikista oireista, huonosta omastatunnosta ja väsymyksestä huolimatta suuntaa katse omiin sydämen asioihin. Sellaisiin mitkä tuo sulle iloa, valoa ja elävyyttä elämään
  7. Pienin askelin. Kaks eteen, yksi taakse. Hyväksy että prosessi on pitkä.

 

Kiitos kun jaksoit lukea loppuun ja toivottavasti sulle oli hyötyä tästä tekstistä. Mikäli minun jutut resonoi niin käy ihmeessä ottamassa seurantaan minun ig tili @helialatalo. Mikäli haluat yksilövalmennusta, multa voi ostaa tunteja opiskelijahintaan vielä joulukuun puoleen väliin mennessä hintaan 45€/h. Teen myös täyttähäkää yritys-työyhteisä- ja ryhmävalmennuksia tällähetkellä, joten ota yhteys ja pyydä tarjous heli@somastyle.fi.

 

Ihanaa keskiviikkoa sulle!

SomaStyle | Heli Alatalo, Cafe Soma Oy.
Erilaiset luovat tekniikat kuten intuitiolla maalaaminen toimii myös tunteiden herätttelijänä ja herättelee sielua.